A miniszterelnök úr „szociáldemokrata” csomagja tele van ígéretekkel, de egyelőre kevés konkrétumot találunk benne. A vonaton való „ingyenes” utazás a diákoknak és nyugdíjasoknak a konkrétabbak közé tartozik. Első látásra Fico jó dolgot „ad” az embereknek – ennek ellenére, mi nem értünk vele egyet. Közelebbről nézve ugyanis látszik, hogy ez egy sok igazságtalansághoz vezető felelőtlen populista lépés, amellyel szavazatokat próbálnak vásárolni az adófizetők pénzéből.
Például az összes diákra, nyugdíjasra vonatkozó „ingyén” vonatozás azt jelenti, hogy a vasúttársaságok az adófizetők pénzén a gazdagok gyerekeit meg a magas nyugdíjat kapókat is „ingyén” fogják fuvarozni. Képzeljünk el egy átlagos dolgozót nem a gazdagabb régiókból: 500 euró körüli nettó fizetéssel, két gyerekkel, jókora jelzálogkölcsönnel a nyakán. Ezután az adójából ő is finanszírozni fogja a 700 eurós nyugdíjat kapó emberek térítésmentes utazását. Jó példa a „szociáldemokrata” szolidaritásra és igazságosságra. Vagy van még jobb példa is: lehet, hogy az 1500 euró jövedelmű osztrák nyugdíjas utazásához is hozzájárul majd. Az Európai Unióban ugyanis nem lehet diszkriminálni, a szabályok egyformák kell legyenek az összes uniós állampolgár számára. Ha ez nem így van, akkor kíváncsian várjuk a magyarázatot, hogyan fogjuk ezt elkerülni.
Az átlagos dolgozónk tehát az adójából finanszírozni fogja a gazdagabb nyugdíjasokat (is), miközben ő teljes árú jegyet vesz. De lehet, hogy vonattal jár munkába, és a kormány 50%-os kedvezményt „ad” neki. Természetesen az ő adójából – miből másból? Vagyis az álam egyik zsebéből elvesz (többet), a másik zsebbe meg juttat (kevesebbet). Azok a dolgozók, akik nem vonattal ingáznak, vagy a környékükön nincs vasút (vagyis a túlnyomó többség) meg szívhatnak, ők csak fizetni fognak.
És nem is keveset, tudja ezt a miniszterelnök úr is. Ellenkező esetben a teljes tömegközlekedés ingyenességét ígérte volna. Mert az csak kamuduma, hogy az autóbuszos közlekedési vállalatok nem fuvarozhatják ingyen az embereket, mert privatizálva lettek. Az állam ugyanúgy kifizethetné őket, mint a vasúttársaságokat (beleértve a Regiojet magántársaságot). A városi tömegközlekedés meg köztulajdonban van, így itt még ez a kifogás sem működik. De ebben az esetben a szocialisták már beleszaladnának klasszikus problémájukba, amit olyan jól fogalmazott meg Margaret Thatcher volt brit miniszterelnök: „A szocializmussal az a probléma , hogy a végén úgyis elfogy a mások pénze”. Ekkora osztogatásra már Ficonak sincs pénze, annak ellenére, hogy kormányzásának következményeként megduplázódott az államadósság és jelentősen nőttek az adó és járulékterhek. Ezek a források sem végtelenek.
Akkor foglaljuk össze: a közpénzügyekben semmi sincs ingyen. A vonatozás sem. Ha a Fico-kormány valamit „ad”, azt nem a saját zsebéből adja, hanem a (jelenlegi és jövőbeli) adófizetők pénzéből. Most úgy döntött, hogy ebből a pénzből kezd kampányintézkedésekbe, mert csökken a népszerűsége. Ez a politika rövidlátó, fenntarthatatlan és felelőtlen, de a Smerben nyilván semmi mást nem tudnak kitalálni. Reménykednek, hogy legalább amíg hatalmon vannak, mégsem futnak ki mások pénzéből, hogy még mindig tudnak majd kölcsönözni és még magasabb adókat kisajtolni az emberekből. B terv, arra az esetre, ha mégis elfogyna a pénz nincs. Hisz hatalomra kerülésük óta az utánunk a vízözön elv alapján politizáltak, miért is lennének egy kicsit is felelősek?